Tuesday, February 15, 2011

the chronicles of melayupura : origin

Posted by usoPkuChai On 8:33 AM No comments


aku baca banyak org tulis psal sejarah. cuma aku rasa bila yg tulis nih ada kena mengena dgn keturunan dia, dia akan bias nak membesarkan keturunan dia. jadi bila org macam aku yg takleh nak dikaitkan dgn keturunan2 hebat nih, jadilah macam dongeng. dan aku nak mendongeng. bila aku sebut dongeng maknanya jangan tanya bukti atau mana aku dapat citer. dan dongeng nih satu cara taktikal bercerita psal apa yg disebut rahsia, yg sebenarnya bukanlah rahsia kalau kita baca betul2 dongeng nih, separuh yg karut tuh bukan nak sedap citer tapi sebab nak alih perhatian org yg tak perlu tahu. dan inilah dongeng mengenai melayu. hanya rangka citer sahaja.

nak citer asal-usul nih panjang. ada org citer dari Ibrahim as, ada org citer dari Nuh as dan ada yg boleh citer sampai ke Adam as. cuma nak citer psal melayu nih kita citer dari Ibrahim as saja. dikisahkan Ibrahim as nih ada 3 isteri, Sarah, Hajar, Keturah. ada pengkisahan kata Hajar dan Keturah nih puteri firaun yg awal. ada pula kata Keturah nih ibu angkat Ishak as. wallahualam.

dari Sarah nih terbit bani Israel. bani Israel nih bukan hanya yahudi yg ada sekarang. dikisahkan ada satu puak bani Israel yg hilang (lost tribe) yg merupakan pengikut setia Musa as. ini bani Israel yg sebenar dalam maksud tak sesat. dari kisah org yahudi, 'lost tribe', dari keturunan Sarah, nih dikatakan hijrah ke timur. tak tahu timur mana dan tak siapa tahu keturunan dari 'lost tribe' nih. walaupun begitu ada kajian DNA yg mengatakan ada keturunan di kawasan asia tenggara nih mempunyai DNA yg sama dgn org yahudi. yg nih kemudian kita akan campur adukkan lagi.

kemudian Hajar yg menjuraikan keturunan Quraish, yg merupakan keturunan dari Nabi saw. ada dua bahagian jurai nih, Hasan ra dan Husin ra. yg garang nih keturunan Husin ra, manakala keturunan Hasan ra nih lembut. dua2 jurai keturunan nih ada kat tanah melayu. yg nih mmg dah sah, sebab ramai yg mengaku dgn salasilah yg tepat.

dikisahkan pula salah satu dari keturunan Keturah nih terbitnya org Jawi. tapi kita berhenti kat situ dulu. kita citer psal keturunan Madyan yg merupakan anak kepada Keturah, dikatakan Syuib as merupakan dari jurai yg sama. dikisahkan pula dari keturunan2 keturah nih semua dah bercampur2 hingga sampailah keturunan Madyan disatukan dengan keturunan Parsi, yg menerbitkan satu keturunan yg tulen semula (pureblood), yg dipanggil keturunan Aryan. org Iran dan Jerman ada mengaku masa perang dunia dulu dia keturunan Aryan nih tapi sayangnya diorg nih hanyalah 'half-blood' saja, sebab keturunan 'pureblood' yg kita nak citer citer nih gabungan Madyan dan Parsi. aku tanak citer psal Jerman sebab tak kena dengan dongeng aku nih. cukup sampai situ.

maka didongengkan lagi, Aryan nih pula berkembang terutama dua kelompok besar, Aryan-Indo dan Aryan Tibeto. Aryan-Tibeto nih yg dikatakan menerbitkan org Yunnan, dan Aryan-Indo pula menerbitkan keturunan di Kemboja yg membina empayar Funan. org Yunnan nih pun ramai yg berhijrah ke kepulauan asia tenggara. bila tengok peta lama, ada 3 kerajaan besar pada awal2 kisah, kerajaan Pagan, Funan dan Champa. mungkin tiga2 kerajaan nih bersaudara. kerajaan Pagan dan Funan nih asal puak Mon dan Champa nih puak Cham. dua2 puak nih adalah org yg asal menduduki sekitar asia tenggara termasuklah tanah melayu.

lepas tuh ada serangan dari atas, orang tai/shan dan mongol dari Yunnan, kerajaan Pagan nih hancur, baru wujud Sukothai yg menguasai sebahagian besar kerajaan Pagan dan Funan. org2 Mon makin banyak hijrah turun ke selatan. nih yg org dok kata org Melayu dulukala agamanya Pagan, ada yg kata bukan animisme, bukan puja semangat, tapi sebenarnya agama Hanif yg berasal-usul dari Ibrahim as, lebih kurang wahdatul wujud tapi penyatuannya dgn alam.

serangan dari utara nih bukan Pagan saja yg kena Funan pun pecah jugak, yg kemudian diwarisi jadi kerajaan Khmer. Champa pula makin besar. ada citer pulak muasal org Cham nih dari borneo. apapun dua kaum besar nih Mon dan Cham adalah asal org2 yg dok ada kat asia tenggara nih sebelum evolusi seterusnya berlaku, yg hujung2nya jadi Melayu. tambah sedap dongeng, Mon nih juga dikenali sebagai Mala, merupakan jurai dari kaum Scythia yg merupakan bangsa asas kerajaan di asia tengah dekat dgn laut hitam. Scythia nih dikatakan bangsa asal terus dari Adam as. citernya Adam as ada 22 pasang anak, yg jadi asas 22 bangsa manusia dgn 22 bahasa yg berlainan. jadinya Mon/Mala nih asas jadi hujungnya Melayu.

sambung citer serangan Yunnan, kemudian dari nih wujud kerajaan Sukothai. dari Khmer wujud Ayyuthaya yg kemudian kalah lagi dgn Tai jadilah kerajaan Thai yg dok ada skrg. ini yg org kata Siam tuh bukan Thai tapi bekas dari Funan yg kemudian jadi Khmer yg akhirnya Ayyuthaya. cuma dikisahkan org Thai, Siam tuh diorg lah, Ayyuthaya tuh org Thai lah. ada org dongeng kata Sukothai tuh maksudnya 'suku kafir' tapi org Thai kata 'Thai' tuh maksudnya bebas. tak kisahlah, sebab yg kita nak sambung nih yg belah selatan lagi. yg aku faham ada dua kaum besar yg saling berebutkan bahagian nih iaitu kaum Mon dan kaum Shan/Tai. kaum Mon nih pandai berasimilasi hingga org takleh nak beza yg mana Mon dan yg mana Tai. jadi org melayu pukul sama jer laa siam, lagi pun itu gak laa tempat kerajaannya.

dari kerajaan Pagan yg hancur nih pula, tumbuh kerajaan Burma yg katanya disokong oleh org Mon. org Mon nih bukan kat burma saja, dikisahkan juga Mon nih merupakan strategis kerajaan Siam (Tai?) juga. jadi Mon nih bertukar2 laa raja tai (shan?) pastuh raja toungoo dan raja rakhine. Rakhine nih yg org melayu sebut kaum raksaksa dari terjemahan bahasa Pali. maksud rakhine tuh pulak 'one who keeps his own race'. dan yg menarik ialah raja pertama yg memerintah kerajaan Danyawadi tuh namanya Raja Marayu. nih cerita ribu tahun sebelum masehi. gautama buddha pun belum sampai lagi kat kawasan tuh.

Yunnan nih yg awalnya dikenali dalam kerajaan Dian juga asal dari bangsa Scythia, antara yg signifikan dgn dongeng nih ialah kaum Shan yg juga dikenali kemudiannya dgn kaum tai. Scythia nih kalo nak bagi jelas adalah asal dari keturunan kerajaan besar Parsi dan Summeria, yg kemudian digabungkan oleh Darius, yg dimaksudkan oleh satu hipotesis merupakan Zulkarnain yg disebut2, dan bukan Alexander. kaum Parsi menggelar bangsa Indo-Scythia yg berada di asia selatan dengan nama 'Sacae' atau 'Saka'. aku tak pasti Yunnan nih bangsa yg kemudian jadi bangsa China ke bukan, sebab nak kumpul psal China lagi panjang, sampai ke cerita tiga kerajaan lima raja langsung sampai ke lagenda Pangu, tuh dah citer penciptaan alam dah.

balik pada bangsa Aryan nih, yg org biasa citer merujuk bangsa yg di kawasan indo-eropah saja. dikisahkan bahawa terdapat dua kelompok Aryan-Indo dan Aryan-Tibeto yg dari asal jurai Keturah tadi, yg sampai dulu di tanah melayu katanya Aryan-Tibeto dari Yunnan setelah itu baru Mon yg berasal dari Aryan-Indo. jadi nak bagi ringkas kat kawasan nih peduduk asalnya ialah dua jurai Aryan-Indo (mon,cham) dan Aryan-Tibet (burma, kayin, tai). kita anggap cukup skop nih dulu dlm dongeng aku nih. kesimpulan jadinya melayu nih kita boleh sebut asal-usulnya Mon dan Cham inilah. yg berhijrah dari Yunnan tuh kita anggap variasi yg mencampur2kan semula semua kaum nih membentuk apa yg kemudian disebut melayu, yg dalam satu teks cina lama menggelarnya sebagai 'bangsa yg tidur'. dalam citer tuh org cina nih curi 'chi' org melayu masa org melayu tidur, sebab tuh bangsa dia jadi hebat.

dan melayu ini kemudian ada pula yg citer dibahagi kepada tiga kelompok besar, Mala, Jawa dan Jawi/Mali. Jawi nih pun ada yg mengisahkan bahawa asal namanya dari nama Jawiyah, yg merupakan nama lain utk Keturah. disebut juga akan klasifikasi org Mala nih berkulit gelap, agak pendek dan berambut kerinting. Jawa nih pulak kulit sawo matang dan bertubuh tegap. manakala Mali/Jawi nih yg berkulit cerah dan biasanya tinggal di tanah tinggi. maka inilah dongeng bahagian jurai keturunan org melayu.

persoalannya apa guna kita tahu semua nih? byk citer nih sepotong2 saja dari berbagai sumber, macam teka-teki (puzzle). yg aku buat nih kumpulkan dan sambung2kan potongan2 tuh supaya jadi gambar besar, sebab nanti kemudian akan kelihatan kaitan antara apa yg telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku. mudah2an nanti ada yg jadi faham siapa diri mereka dan fungsi sebenar mereka, kerna dalam perjalanan jadi hidup nih ada arah tujuan akhir, dan nak sampai tujuan akhir nih kena pula tahu apa yg kita kena tahu sebab nanti bila sampai tujuan tetap juga kita tak tahu, tak pasal2 kena ulang balik2 dari awal.

aku nak kena ingatkan sekali lagi, ini dongeng. tidak ada makna pada org yg tak kena mengena. hanya yg kena saja yg mahu tahu, sebab bukan semua maklumat itu ada gunanya pada kita. malah maklumat yg sama itu mempunyai makna yg sama pada org yg berbeza. mmg begitulah keadaannya, kita hanya perlu tahu dan faham bahagian kita sahaja. nanti kita sambung.

0 ulasan: