Wednesday, October 19, 2011

Dendam Matalangsi

Posted by usoPkuChai On 9:55 PM No comments



aku kenal KanWu dari perjalanan aku yang lebih terkemudian. putera sulung tok penghulu Marbawi ini bukan calang-calang orang. sangat susah mahu melihat dia tersenyum, mukanya lebih sering tak berperasaan. jarang mendengar dia bercakap, lebih banyak diam. tubuhnya tidaklah tegap sasa sepertimana penceritaan mengenai pahlawan-pahlawan Melayu. dia boleh dikatakan tergolong kurus dan agak sedikit lebih tinggai dari aku. rambutnya panjang sampai ke bahu sepertimana rambut pemuda-pemuda lain di kampung Tok Tenom, dibiarkan terurai dengan hanya berikat dahi. matanya bundar, hidungnya kecil dan mancung, bibirnya sedikit tebal dan berkumis nipis seperti p.ramlee. sikapnya sangat rendah diri dan memang tidak terlihat sebagai seorang putera tok penghulu. sekali pandang memang tidak terlihat wibawanya - memang sungguh penyamaran yang sempurna.

kali pertama aku bertemu dengan KanWu ketika aku dan Dol Seman sedang membuka tanah di sebelah barat di hujung kampung Tok Tenom. memang sedari awal kami sampai, aku dapat melihat riak kegusaran di mata Dol Seman. seolah-olah ada sesuatu yang merisaukan hatinya. aku juga merasakan perasaan yang sama, seolah geruh sedang menunggu. mengikut kisah yang pernah aku dengar, memang macam-macam cerita aku dengar sepanjang aku berada di kampung Tok Tenom, di sempadan barat itu wujud sekumpulan makhluk yang tidak berwujud. tiada tubuh badan. tiada raga. hanya sekadar bayang-bayang. dikatakan makhluk ini asalnya adalah manusia juga yang kemudian disumpah oleh Sinanjang kerna keserakahan mereka. mengikut sumpahan itu, mereka tidak akan dapat merasai lagi segala nikmat yang ada di dalam dunia. mereka hilang rasa. tiada rasa masin atau manis. tiada lapar atau kenyang. yang wujud hanya rasa marah dan dendam. satu-satunya cara untuk merasa segala nikmat itu ialah dengan merasuk masuk ke tubuh benda lain dan menguasainya - macam cerita hantu pulak.

namun itulah yang berlaku ketika aku dan Dol Seman sewaktu makan tengahari. mungkin terlalu lapar, kerana kami hanya bersarapan susu kambing sahaja pagi itu, dan penat membersih hutan, menebang pokok dan merembat semak belukar, Dol Seman mungkin terlupa membaca bismillah, aku kata mungkin, dan ketika dia kelihatannya sudah selesai makan, tiba-tiba dia kembali makan habis semua makanan termasuklah makanan yang ada di hadapan aku. sesudah itu dia minta lagi, padahal dia yang memasak dan membawa makanan tersebut, bukan aku. aku hanya tercengang melihat kelakuannya. tiba-tiba dia seperti naik hantu, mungkin masuk hantu lebih tepat, langsung meloncat menerpa ke arah aku dengan tangannya cuba mencekik leherku. aku berundur sedikit lalu kuangkat kaki kananku dan aku tendang Dol Seman, melambung. kami berguling bersama-sama. dia menerkam lagi dan kami bergumpal. Kecipot sudah lintang-pukang lari ketakutan melihat keadaan tuannya - aku juga berharap aku dapat lari ketika itu.

Dol Seman menindihku sambil tangannya mencengkam teguh leherku. aku meronta-ronta bagai nak gila kerana tidak mampu bernafas. mukaku terasa panas, mataku mulai berpinar-pinar. kekuatan Dol Seman itu bukan tenaga manusia. sekoyong-koyong aku melihat ada satu tangan menampar muka Dol Seman. aku tahu itu bukan tangan aku. tamparan itu sangat kuat hingga menyebabkan Dol Seman tercampak dan aku terbatuk-batuk menghirup segala udara yang ada, meminta nyawa. aku lihat sesosok tubuh kurus menampar Dol Seman berkali-kali. setiap kali Dol Seman maju untuk menyerang setiap kali itu penampar itu hinggap di pipi Dol Seman menyebabkan dia terhoyong-hayang dan jatuh terserembap ke tanah. berkali-kali perkara yang sama berlaku - hingga aku sendiri pun merasa pening melihatnya.

"Hei Sukaduga! Jangan kau kacau sahabat-sahabat aku lagi atau akan kuburu kau dan seluruh kerabat kau!" garau suaranya seperti bunyi petir. dari jauh aku nampak Kecipot menyorok di celah belukar yang kulihat bergegar, aku tahu Kecipot sedang menggigil, aku pun.

seiring dengan herdikannya, sosok tubuh tadi, yang setelah itu aku tahu namanya KanWu, memberi satu jurus ke arah dada Dol Seman. tapi kali ini Dol Seman tidak menghambur terbang terpelanting tetapi dadanya seakan melekat pada tapak tangan KanWu. beberapa saat setelah itu tubuh Dol Seman menjadi lemah dan jatuh terjelepuk. aku fikirkan sudah selesai, tapi selepas itu aku melihat KanWu mengutip beberapa batu-batu kecil, berlari mengejar sesuatu dan membaling ke arah semak belukar sebanyak tiga kali. hanya satu perkara yang aku perasan, terlihat bayang-bayang hitam di atas tanah seperti sesuatu sedang melarikan diri. bukan hanya satu bayang-bayang tetapi ada beberapa bayang-bayang lain yang aku lihat bergerak di tepi belukar itu. kemudian KanWu memapah Dol Seman dan membawanya ke tempat aku duduk - aku tidak bergerak dari tadi sebenarnya.

itulah kali pertama aku bertemu KanWu dan itulah kali pertama aku mengetahui sahih kewujudan Sukaduga. menurut KanWu hanya suku Sukaduga itu sahaja yang sesat dan kafir, menyembah berhala dan suka membuat janji dengan jin, syaitan dan iblis. keinginan mereka untuk hidup selama-lamanya dan tidak mati-mati menyebabkan mereka kehilangan segala nikmat hidup sebagai manusia, terpedaya dengan tipu-daya makhluk yang dilaknat Tuhan. mereka tidak tahu bahawa mati itu adalah nikmat hidup. petanda betapa hidup ini hanya sementara dan bukan ini tujuan perjalanan manusia. manusia diciptakan untuk kembali kepada Penciptanya. bukan dicipta untuk berbangga-bangga dan menjadi lebih baik dari sesama makhluk yang hina. sama pula kata-katanya seperti ayat-ayat Haji Kursani - tapi aku tidak melihat kemarahan dalam mata KanWu melainkan aku dapat merasakan KanWu lebih rasa bersimpati kepada suku Sukaduga itu.

setelah itu KanWu membantu aku menaikkan Dol Seman ke atas Kecipot dan aku hanya berjalan menuntun Kecipot untuk pulang ke rumah. KanWu berpesan jika ternampak ada bayang-bayang hitam mengikuti kami, ambil tiga biji batu, bacakan selawat dan balinglah batu ke arah bayang-bayang itu. tingkatkan tawakal dalam diri dan berlindunglah hanya pada-Nya, sebelum dia pergi meninggalkan kami menuju arah yang berlawanan. kata KanWu, suku Sukaduga ini hanya mampu mengganggu manusia yang leka dari mengingati Tuhan. bukankah tiada daya upaya makhluk melainkan dengan izin-Nya, maka cukuplah Tuhan sebagai wakil dan pelindung. jika kita menetapkan zikir dengan hati kita, nescaya dengan izin Tuhan, tidak akan ada makhluk apapun dapat mengganggu kita - zikir dengan hati, bukan sekadar zikir dalam hati.

malam itu Dol Seman pula bercerita padaku berbagai kisah tentang KanWu. tentang pertarungan KanWu dengan Raja Iblis. tentang cerita KanWu kehilangan isteri dan dua anak lelakinya. dan berbagai-bagai lagi cerita, yang kalau mahu diceritakan mungkin boleh menjadi sebuah novel, pengembaraan KanWu. jadi cukuplah kalau aku katakan bahawa Dol Seman memang memandang tinggi terhadap KanWu. semenjak dari kejadian dirasuk Sukaduga itu, Dol Seman sering bertandang ke rumah KanWu, dan aku juga turut mengikutnya. begitu juga kami bertigalah yang akan menjadi kelompok paling terakhir membubarkan diri setiap kali selesai pengajian Haji Kursani. namun KanWu bukanlah seorang yang mudah didekati, raut wajahnya terlukis sebuah penderitaan yang berat - sepertinya tidak akan ada manusia yang sanggup menanggung apa yang telah dilaluinya.

maka ketika KanWu memandang ke arah kami ketika menyebut memerlukan pembantu, Dol Seman tergamam dan menelan air liur pekat di kerongkongnya yang kering. walaupun Dol Seman pernah mengisahkan tentang bagaimana KanWu bersuluk di kaki Bukit Sinanjang selama 40 hari, tapi Dol Seman sendiri belum pernah, waima ke perbatasan kaki Bukit Sinanjang sekalipun. dalam perjalanan ke sungai Sinanaga juga dia akan membelok mengikut jalan jauh menghindari untuk terbabas ke perbatasan Bukit Sinanjang. juga kisah-kisah yang melagenda tentang Bukit Sinanjang benar-benar diyakini oleh Dol Seman. tangannya memegang lenganku seolah meminta aku mengatakan sesuatu untuk menolak - tapi tok Marbawi telah lebih dulu membuat keputusan.

"esok pagi setelah solat Subuh, kamu berdua ikut KanWu ke Bukit Sinanjang. kamu juga Jalak Kokok. sekarang semua pulang dan selesaikan urusan masing-masing," wajah Dol Seman tidak berubah sehingga sampai ke rumah. sepertinya malam itu dia tidak akan dapat tidur memikirkan apa yang akan berlaku esok, aku pun.

pagi-pagi selepas solat Subuh di surau Haji Kursani keesokan harinya, kami berempat pun memulakan perjalanan. hening pagi itu hanya terisi oleh suara Kecipot merengek-rengek di bawah tangga surau kerna ditinggalkan untuk menjaga rumah, kata Dol Seman sebagai alasan. maka bermulalah perjalanan kami menuju Bukit Sinanjang yang jauhnya hanya sehari perjalanan, bermakna jika pagi-pagi begini kami berangkat maka dalam waktu-waktu maghrib nanti mungkin kami dah sampai, sekurang-kurangnya kami akan sampai di perbatasan kaki Bukit Sinanjang. disepanjang perjalanan itu Jalak Kokok, yang berada paling depan, sentiasa menyanyi, tiada langsung menunjukkan rasa gentar, gemuruh, seram, takut dan yang seumpamanya. senang hati betul kelihatannya. lagu yang dinyanyikan oleh Jalak Kokok itu langsung tidak aku fahami bahasanya, ada aku bertanya pada Dol Seman tapi Dol Seman pun tidak tahu bahasa apa. sesekali aku memandang ke arah wajah KanWu, yang berada paling belakang, yang asyik memandang ke kiri dan ke kanan seolah-olah sedang berjaga-jaga - seolah-olah ada sesuatu yang mengikuti kami.

sewaktu kami berhenti rehat sambil makan, Jalak Kokok meminta diri untuk melepaskan hajat katanya. namun sehingga kami sudah selesai solat jamak, dia tidak muncul-muncul juga lagi. Dol Seman menjerit-jeritkan nama Jalak Kokok namun tidak juga ada suara menyahut, takkanlah begitu jauh sangat Jalak Kokok melepas hajat sampaikan jeritan Dol Seman yang nyaring bergema-gema itu tidak didengarnya. setelah beberapa ketika KanWu mengajak kami meneruskan semula perjalanan, menurut KanWu tidak boleh ditangguh lagi kerna kami harus sampai ke kaki Bukit Sinanjang sebelum malam. kali ini kami bergerak dengan agak cepat. dibeberapa ketika kami berlari-lari anak dipaksa oleh KanWu, seolah ada sesuatu yang mengejar kami. mahu tidak mahu terpaksa juga kami bergerak pantas mengikut KanWu yang berada di depan, jika tidak aku dan Dol Seman pula yang sesat di hutan belukar itu - bukan kerana luasnya rimba itu tapi kerna ketebalan semak-samunnya.

tiba-tiba kami terdengar suara nyanyian Jalak Kokok. bukan benar-benar suara Jalak Kokok, malah kami tak pasti adakah itu suara Jalak Kokok, dan suara itu bukan satu, tapi aku tahu benar lagu itu, yang dipaksakan ke telinga kami sepanjang pagi tadi. kami bergerak lebih pantas sambil memantapkan zikir di dalam hati. kini kami benar-benar seperti berlari, dan aku memang terpaksa berlari sambil menolak Dol Seman supaya bergerak lebih laju mengikut denai laluan KanWu. suara nyanyian itu semakin lama semakin mendekat di belakang kami dan kemudian seperti mengelilingi kami. aku mendengar juga suara itu di kiri dan kanan kami. kami telah dikepung. jantungku berdegup kencang, mungkin kerna ketegangan situasi atau mungkin juga kerna penat berlari. tanpa aku jangkakan, Dol Seman berhenti secara tiba-tiba. aku hampir sahaja terlanggar Dol Seman yang tiba-tiba berhenti. ternyata KanWu juga berhenti di hadapan Dol Seman. suara nyanyian lagu, dari bahasa yang langsung tidak pernah aku dengari apalagi fahami, kedengaran bergaung di keliling kami - entah apa pula yang datang kali ini.

"memang kau yang aku tunggu KanWu!" suara memetir memecah gema suara nyanyian. KanWu hanya berdiri tegak, tak bersuara, tak bergerak. Dol Seman terduduk menggeletar, aku pun.

aku tidak melihat apa-apa sebenarnya. hanya semak samun di sekeliling kami bergerak-gerak seolah-olah ada sesuatu yang memijaknya. namun suara yang aku dengar tadi sudah cukup untuk memberhentikan jantung. belum pernah aku mendengar suara yang bukan sahaja kuat tetapi gegaran aura suara yang mampu melumpuhkan anggota. kalau begitu suaranya, bagaimana pulalah bentuk wujudnya. KanWu masih berdiri, tidak bersuara, tidak bergerak. perlahan KanWu merendahkan dirinya dan berlutut dengan satu kaki dan menancapkan tumbuk lada, sejenis senjata seperti parang yang berbentuk seperti badek, yang digunakannya untuk menebas belukar membuat laluan kami, ke tanah bahagian kanannya. serta merta suara nyanyian itu terhenti. rumput lalang dan pokok-pokok renek yang tadinya bergerak-gerak tiba-tiba berhenti. tapi aku tahu dari bentuknya, mereka yang tidak kelihatan itu masih ada di situ - dan aku juga masih mendengar hembusan nafas mereka.

keadaan hening seketika, hanya kedengaran bunyi desir angin menyapa lalang dan daun. Dol Seman masih memeluk belakangku, menggeletar seluruh badan, memejamkan mata seolah berdoa bahawa semua ini adalah mimpi dan dia boleh bangun semula dari tidurnya. aku cuit Dol Seman dan berbisik bahawa aku tidak melihat apa-apa, tapi Dol Seman tidak menyahut. KanWu mengangkat tangannya, mengisyaratkan supaya aku tetap duduk dan tidak bergerak. dalam ketegangan itu, aku teringat akan doa Saidina Ali ra yang diajarkan oleh Haji Kursani. aku pun tunduk memejamkan mataku sambil membacakan wirid-wirid yang diajarkan oleh Haji Kursani kepadaku. aku terasa angin kuat bertiup dari arah belakang. hawa panas mula membahang. angin membahang seolah mahu membakar. seiring dengan itu aku terdengar suara nyaring melengking persis seperti suara anjing yang cedera. aku tetap memejamkan mataku menghabiskan bacaan ayat-ayat yang beriringan dengan doa Saidina Ali ra - tapi Dol Seman semakin kuat pula pelukannya.

angin panas yang bertiup kuat tadi berlalu pergi seiring aku membuka mataku. sayup aku lihat segerombolan makhluk yang bertubuh seperti mawas, namun badannya licin tidak berbulu, dan berkepala seperti anjing, berhamburan melarikan diri dikejar oleh gerombolan binatang kecil yang terbang seperti lebah. sungguh satu pemandangan yang tidak aku sangkakan. KanWu masih duduk berlutut dengan satu kaki sambil tangan kanannya terpasak ke tanah. sejurus setelah itu, keadaan kembali reda, angin kuat tadi sudah berhenti dan makhluk yang tadinya mengepung kami sudah jauh hampir tidak kelihatan. tak semena-mena KanWu merambat tumbuk ladanya dan meloncat tinggi masuk ke arah belukar di sebelah kanan sepertinya mahu menangkap sesuatu. aku mencuba bangun untuk mengikuti KanWu tetapi Dol Seman masih bergayutan di tubuhku. kuleraikan pautan Dol Seman sambil meyakinkan dia bahawa keadaan sudah aman - tapi KanWu belum keluar lagi dari belukar.

agak lama juga aku dan Dol Seman menunggu. Dol Seman tidak mahu berganjak selagi KanWu belum muncul. aku masih belum memahami apa yang baru saja berlaku. Dol Seman kata dia juga tidak pernah mengalami kejadian yang baru saja berlaku itu sepanjang hidupnya. aku bangun dari dudukku. baru saja aku mahu membuka mulut menjeritkan nama KanWu, sekujur dia keluar dari belukar yang dimasukinya tadi. di tangan kanannya masih tergenggam tumbuk lada, mana di tangan kirinya seperti memegang sesuatu, kelihatannya benda yang dipegangnya itu seperti berair, meleleh melalui jari genggamannya, pekat, dan sepertinya bukan air biasa tetapi darah - darah yang luarbiasa bau hamisnya.

"Jalak Kokok bukan sepenuhnya manusia rupanya! dia dah bergabung dengan Matalangsi! kita telah dijebak!" dengus KanWu sambil melemparkan apa yang digenggamnya ke arah Dol Seman yang cuba menepis. kepingan bangkai telinga yang masih segar darahnya hampir membuat Dol Seman termuntah, aku pun.

ternyata segalanya memang sudah dirancang. ketika Jalak Kokok menyebut nama Bukit Sinanjang, sememang sudah dijangkakan bahawa tidak akan ada siapa yang berani menyahutnya kecuali KanWu. dan memang itulah tujuannya supaya KanWu keluar dari kampung Tok Tenom dan tidak akan ada siapa lagi mampu membantu mempertahankan orang kampung dari bencana yang dipercayai semakin mendekat dari kampung Tok Kemala. betapa jika KanWu dapat dikalahkan dalam perjalanan ke Bukit Sinanjang atau sengaja dilekakan dengan segala macam hadangan dan muslihat, maka kampung Tok Tenom akan lebih lagi tidak berupaya untuk mempertahankan diri. apalagi setelah kumpulan Chempaka Hitam pula telah hampir dilumpuhkan di Padang Sembawang. dan inti dari seluruh konspirasi ini adalah supaya dapat melihat kampung Tok Tenom hancur - sungguh jahat niat mereka itu.

kenapa kampung Tok Tenom? itu sememangnya soalan aku yang pertama aku terfikir ketika kusut sedang diurai. kampung Tok Tenom bukanlah kampung biasa, walaupun kelihatan seperti biasa-biasa sahaja, luarannya sama seperti kampung-kampung yang lain. nama Tok Tenom itu sendiri adalah petunjuk kepada rahsia yang lebih besar. siapa Tok Tenom? inilah kuncinya. Tok Tenom adalah asal leluhur yang membuka kampung, disusur galur salasilahnya adalah dari jurai yang tersembunyi generasi ketujuh puluh tujuh dari keturunan yang membawa diri kerna fitnah yang terpalit pada mereka, namun tidak dapatlah aku menceritakan lebih panjang kerana yang seterusnya daripada apa yang sudah aku sebutkan adalah rahsia dalam keturunan mereka - dan kalau mahu dikisahkan juga, akan menjadi satu cerita lain pula.

sungguh memang setiap kehidupan itu pasti dijadikan musuh buatnya. inilah kitaran hidup. musuh itu sentiasa wujud sebagai ingatan dan ujian buat kita. setiap Nabi yang diturunkan kepada manusia mempunyai musuh, malah ketika mula-mula Nabi Adam as dihembuskan nyawa ke dalam jasadnya telah ditakdirkan iblis menjadi musuh manusia sehingga ke hari akhirat. secebis kata Haji Kursani, dalam diri manusia itu sendiri ada satu wujud, yang dinamakan nafsu, yang tidak akan dapat manusia buang padahal dia lebih sering memihak lebih dekat kepada musuh. maka dalam melawan musuh, bukanlah bagaimana cara menghapus dan memusnahkannya, tetapi bagaimana cara kita mengurung dan mengekangnya hingga mereka dapat tunduk kepada kebenaran. semakin kita membenci dan cuba untuk membuangnya, maka semakin kuat pula dia bangkit melawan kita - begitulah tamsil ibarat sang guru.

"jadi kita nih macammana?"

"kita teruskan ke Bukit Sinanjang!" tegas KanWu. Dol Seman terkedu, aku pun.

belum jauh kami berjalan dengan langkah yang agak laju, tiba-tiba KanWu mempercepatkan lagi langkahnya berlari seolah mengejar sesuatu. satu gerakan yang tidak memampukan kami bergerak bersaing dengannya. kemudian KanWu melompat tinggi, tinggi yang bukan dalam lompatan biasa, menggapai dahan, bergayut dan menghayunkan tubuhnya ke bahagian yang lebih tinggi, melompat antara dahan-dahan, mengejar sesuatu yang belum terlihat pada pandangan aku. beberapa saat kemudian KanWu terjun turun dari pohon hutan yang tegak berdiri tinggi, melaju ke bawah, dan beberapa saat sebelum kakinya menjejak tanah, kelihatan tangannya yang mencekak kaki mangsa buruannya menghayun dengan tujuan menghempas benda yang telah ditangkapnya - berdentum bunyinya dan bergegar tanah menampungnya.

kalau mengikut pengalaman dan pengetahuan aku, mengikut perkiraan kekuatan hentaman, sudah tentu benda yang dihempasnya itu mati serta merta kerna tulang-belulangnya pasti sudah patah luluh dan tubuhnya pasti hancur. namun sangkaanku meleset, makhluk itu bangun meninggalkan satu lekukan tanah yang agak dalam dan melompat ke arah aku dan Dol Seman yang berlindung di belakangku. aku hanya tergamam melihat mata berbinar merah yang menuju ke arahku. kini aku berhadapan sendiri dengan Matalangsi yang menyeringai serangkaian gigi yang tajam yang dibasahi air liur pekat meleleh disapu angin. tubuhku terpaku memandang lengannya yang menghayun cakar yang besar. sempat terfikir bahawa beginilah kesudahanku, cakar tajam itu sudah tentu akan mencengkam dan merobek leher serta dadaku, memburaikan isi tubuh dan memisahkan kepala dari badan. dalam keadaan genting itu, segalanya terasa berlaku dalam gerak perlahan, aku merasa jika benar ini ajalku maka biarlah aku mati ketika menyebut nama-Nya - kutarik nafasku dan seiring hembusan nafas aku membisikkan ismi Allah.

tanpa sempat aku berkelip mata, sekoyong-koyong KanWu menyambar bahu makhluk Matalangsi itu, sebelum sempat cakarnya menyentuh mana-mana tubuhku. aku masih terpaku melihat bagaimana KanWu menghempaskan pula tubuh makhluk itu ke sebuah banir pokok besar. namun makhluk itu menahan dengan kakinya dan meluru semula ke arah KanWu. makhluk itu menyerang KanWu dengan kombinasi cakar tangan dan kakinya. taring-taring panjang yang tersusun rapat dalam mulutnya yang memuncung panjang sekali-sekali turut sama memainkan peranan dalam kombinasi serangan yang bertalu-talu tanpa henti itu. KanWu menepis dan mengelak setiap serangan makhluk itu dengan tenang, seolah sedang menari. dalam beberapa gerakan aku dapat melihat KanWu mencekak beberapa sendi tangan dan kaki makhluk itu, melepaskan buah pukul yang melumpuhkan. dan dengan satu gerakan KanWu menepis cubaan membaham dengan menggunakan muncung mulut makhluk itu, sekaligus KanWu menjuruskan tapak tangannya yang terbuka tegak ke arah bawah dagu makhluk itu menyebabkan mulutnya berdetap kuat meluruhkan beberapa gigi taringnya dan menyebabkan makhluk itu menyembam tanah dan terseret hingga ke pangkal pokok itu semula - sungguh satu pukulan yang aku tidak percaya hanya pukulan zahir.

kali ini makhluk itu tidak mampu lagi bangun. tubuhnya bergetar-getar hebat seolah sedang menghadapi sakaratul maut. KanWu bergerak menghampiri makhluk itu dan duduk bertinggung di sebelahnya. dia seolah berkata-kata sesuatu kepada makhluk itu. kakiku masih rasa seperti terpasak ke bumi. Dol Seman sedang melutut memeluk kakiku, menutup mata sambil menggigil-gigil ketakutan. atau mungkin takut bukanlah satu perkataan yang sesuai dengan situasi ketika itu, tapi aku tidak punya perkataan lain untuk menggambarkannya. perasaanku sendiri bercampur-baur, rasa lega kerna terselamat belum mampu mengusir adrenalin yang memaksa jantung mengepam lebih banyak darah ke seluruh tubuhku. sejurus kemudian KanWu bergerak mendekati kami meninggalkan tubuh makhluk itu yang sedang menyala terbakar di belakangnya. aku menepuk-nepuk dan menggegarkan bahu Dol Seman memberitahu bahawa segalanya sudah berakhir - baru terasa sakit kakiku dipeluk Dol Seman, lebam agaknya.

"kita kena bergerak lebih cepat!" pendek dan tegas KanWu memberikan arahan kepada kami. Dol Seman mengangguk-anggukan kepala tanda setuju, aku pun.

0 ulasan: