Friday, September 30, 2011

misteri kampung Tok Kemala

Posted by usoPkuChai On 11:10 AM No comments


* * *

cerita bermula dengan kisah satu mamat bernama Mat Kina. jangan ditanya nama penuhnya.. panjang sangat.. panjang sampai tak sanggup aku nak mengingatnya, walaupun bunyi memang sedap bila disebut.. kita pakai saja nama Mat Kina. senang nak sebut, senang nak ingat. jadi satu hari Mat Kina nih balik ke kampung Tok Tenom, aku tidak tahu mengatakan dimana sebenar duduk letaknya. jadi satu hari nih kepulangan Mat Kina ke kampung Tok Tenom nih menggemparkan orang kampung. penuhlah segala orang lelaki, besar dan kecik, berkumpul di halaman rumah tok penghulu Marbawi. sebaik sahaja melihat Mat Kina bangun dari duduknya di beranda rumah tok penghulu Marbawi, sebentar sahaja suasana hingar-bingat terus berubah menjadi hening. orang-orang kampung menumpukan corong telinga mereka kepada apa yang mahu disampaikan oleh Mat Kina. sunyi sepi menenggelamkan suasana halaman rumah tok penghulu Marbawi yang dilimpahi cahaya lampu kalimantang yang menyala tepat di atas kepala Mat Kina. nampak ada sinar ketakutan yang teramat sangat dalam mata Mat Kina yang berbinar-binar. bukan jenis ketakutan yang biasa-biasa. seolah-olah Mat Kina baru melihat segerombolan hantu yang sangat ganas dan mengerikan - segerombolan, bukan satu.

padahal Mat Kina telah lama terkenal di kampung Tok Tenom sebagai salah seorang ahli dalam pasukan menghalau dan menangkap hantu. baru saja dua minggu sebelum tuh Mat Kina dan Man Jupri, berdua saja, menghalau satu keluarga jembalang, kononnya, yang menggegar tiang-tiang rumah Maswono di kaki Bukit Sinanjang pada setiap malam Khamis, bukan malam jumaat. kata Mat Kina, kebetulan rumah baru Maswono berada di tengah-tengah laluan jembalang tuh. jadi terpaksalah Mat Kina dan Man Jupri merundingkan jalan baru buat jembalang sekeluarga tersebut. dekat lima enam hari Maswono menjamu orang kampung, buat kenduri doa selamat, buat kenduri pindah rumah, buat kenduri kesyukuran, dan macam-macam jenis kenduri lagi, sebab seronok sangat akhirnya dapat tidur di rumah barunya. kalau tidak kerna ditegah oleh tok penghulu Marbawi mungkin lima enam minggu pun tak habis lagi kenduri di rumah Maswono. bukan orang kampung tak suka makan kenduri, hanya saja kenduri Maswono itu hanya dijamu bubur. kalau malam pertama bubur kacang, malam kedua bubur chacha, malam ketiga bubur keladi, pendek kata tiap kali kenduri tuh makan bubur saja. rumah baru Maswono pulak agak dihujung kampung, penat tok penghulu nak mengulang selang dua hari. - tapi kali ini yang Mat Kina nampak bukan hantu.

"kita semua kena jaga-jaga!" kata Mat Kina dengan tubuh yang menggeletar, orang kampung pula tegak-tegak bulu tengkuk mendengarnya, aku pun.

seminggu sebelum kisah di beranda rumah tok penghulu Marbawi itu, Mat Kina dan Man Jupri memang disuruh oleh tok penghulu Marbawi untuk pergi menyiasat desas dan desus yang dibawa datang dari kampung Tok Kemala oleh para peniaga dan pedagang yang datang dari situ. aku pun ada terdengar juga. cuma awal-awalnya Tok Marbawi tak berapa kisah sangat. almaklum memang semua orang tahu orang-orang kampung Tok Kemala itu memang kolot dan suka sangat percaya benda yang karut dan marut - tahyul dan mahyul. tapi bila tokeh-tokeh di kampung Tok Tenom pun mencabut modal dan memindah pergi perniagaan dari kampung Tok Tenom. konon katanya benda tuh mengarah ke kampung Tok Tenom. mulalah tok Marbawi jadi kusuh-kasah dan risau. apa hal sebenarnya yang berlaku di kampung Tok Kemala. maka sebab itulah Mat Kina dan Man Jupri disuruh tok Marbawi melaksanakan siasatan ke kampung Tok Kemala mencari tahu keadaan sebenar - hanya dua orang itu saja.

tiada siapa di kampung Tok Tenom yang tahu persis cerita sebenar yang berlaku. awal kisahnya, kata orang-orang, ramai penduduk kampung Tok Kemala yang jadi gila, tiba-tiba jadi gila. mungkin, kalau ikut cerita orang tua-tua, kerna terik matahari yang panas sesangat pada musim kemarau kali ini. kata orang tua-tua - bukan orang-orang tua - kalau berdegil jugak tetap membuat kerja bawah panas matahari tengahari macam itu memang boleh gila. kemudian timbul pula cerita yang mengatakan ramai orang di kampung Tok Kemala yang meninggal dunia secara tiba-tiba. banyak pulaklah keluar teori yang menyembang kata ada wabak melanda kampung Tok Kemala, tapi tiada siapa pula yang tahu wabak itu dari mana punca asalnya dan bagaimana pula cara merebaknya. selang beberapa hari pula sampai pula cerita kampung Tok Kemala diserang gondoruwo - macam jembalang jugak kalau ikut ceritanya. kata yang membawa cerita, semua orang kampung berkumpul duduk berkunci di dalam rumah, menutup sekalian pintu dan tingkap, siang dan malam. takut dimakan gundoruwo - tapi yang Mat Kina ceritakan lain pula kisahnya.

"kita kena buat kubu parit atau kita buat benteng tinggi keliling kampung kita ni. kita kena lindungi diri kita sebelum mereka sampai ke kampung kita," melopong orang kampung mendengarnya, berkerut dahi tok Marbawi, aku pun.

suasana malam yang remang-remang di halaman rumah tok penghulu Marbawi terasa bertambah gelap bila mendengarkan cadangan Mat Kina. berdengung suara orang kampung di telinga aku, entah masing-masing berdiskusi sesama sendiri, entah merungut sorang-sorang, entah meluahkan perasaan, aku pun tak boleh nak agak. yang aku tahu ketakutan yang awalnya terpancar di mata Mat Kina sudah menular ke otot-otot muka orang-orang kampung Tok Tenom yang rata-rata hanya petani, berkebun sayur dan menternak kambin, lembu dan kuda. situasi ini lebih menegangkan dari kejadian amuk Tam Birat dua tahun dulu, masa mula-mula aku singgah musafir di kampung Tok Tenom - lama sebelum kejadian yang ini.

Tam Birat tuh adalah seekor harimau jawa, yang kecil sedikit dari spesis harimau malaya, peliharaan Joned. waktu itu khabarnya harimau peliharaan Joned itu merusuh melarikan diri membawa hati kerana pasangan betinanya mati. berhari-hari orang tidak berani keluar rumah. Mat Kina dan Man Jupri jugalah yang membantu Joned mencari Tam Birat sampai dapat. berjam-jam jugalah Joned memujuk Tam Birat, yang menjajah kawasan dapur Dol Seman, supaya pulang ke rumah. sebentar terlihat Joned bertinggung, sebentar Joned berdiri pula. aku tak berani sebab badan aku belum ada bau harimau. jadi aku pun ikut diam-diam saja mengintai bersama Dol Seman dari tingkap bilik atas - tidak berbunyi langsung.

nasib baik ada Tamam masa itu. Tamam yang tinggal berjiran dengan Dol Seman biasanya jarang-jarang sangat ada di rumah, dia berniaga import-eksport kata Dol Seman, sebab itu Tamam pun bela harimau juga. cuma harimau Tamam itu harimau betina, namanya Melor, garang macam harimau juga, almaklum Melor itu harimau dara yang dah tua. jadi Tamam bersetuju mengahwinkan Melor dengan Tam Birat, dengan syarat.. Tam Birat juga harus tunduk kepada Tamam. Joned pasrah tapi gembira sangat kerana Tam Birat sudah mahu dipujuk ikut Joned pulang selepas itu. orang-orang kampung pun terlebih lagi gembiralah sebab sudah boleh keluar rumah semula - semua orang kampung kecuali satu.

hanya seorang saja yang tidak puas hati, Kewalit. memang tidak ada orang lain melainkan dia seorang itu sahaja. berhari-hari dia menunggu di depan rumah Joned, konon mahu menuntut gantirugi. memang waktu kejadian amuk Tam Birat tuh hanya Kewalit yang dirugikan. tapi tidaklah Kewalit berani berlama-lama dan tidak mahu memaksa dengan berat - mungkin bukan tidak mahu tapi memang tak berani. selepas tiga hari Kewalit sudah tak muncul-muncul lagi di depan rumah Joned, selepas disergah oleh Tam Birat dari tingkap. kata orang-orang, Kewalit masih tidak puas hati kerna Joned tidak mahu mengganti kambingnya yang patah kakai terjatuh ke dalam sungai kerana lari lintang-pukang takutkan Tam Birat yang mengamburkan diri. ceritanya Kewalit pun jatuh masuk ke sungai itu sama, sama-sama lintang-pukang dengan kambingnya, tapi mujur Kewalit tak patah kaki - tapi kali ini yang Mat Kina ceritakan bukan harimau, dan bukan juga kambing.

"masa kita dah tak banyak. aku tak tahu berapa lama lagi kawan-kawan aku yang berkhemah di Padang Sembawang boleh bertahan. kami pun dah tak ramai lagi yang tinggal," orang-orang kampung berpandangan sesama sendiri. Dol Seman pandang aku, aku pun.

bila Mat Kina sebut kawan-kawan dia, yang muncul di kepala hotak orang-orang kampung ada satu benda saja, bukan dua, bukan banyak, tapi satu saja.. kelompok Chempaka Hitam. ini kelompok persaudaraan yang melagenda di kampung Tok Tenom dan kampung-kampung yang berdekatan. Mat Kina dan Man Jupri dipercayai merupakan golongan ahli terpuji kelompok Chempaka Hitam. tidak ada siapa tahu siapa dan dimana keberadaan kelompok Chempaka Hitam ini. namun jika ada sesuatu pekerjaan penting yang melibatkan keselamatan dan kebajikan kampung Tok Tenom, sangat tidak mungkin mengatakan bahawa seluruh pekerjaan itu hanya dilakukan oleh Mat Kina dan Man Jupri berdua sahaja. biasa berlaku tiba-tiba ada pencuri sudah terikat di tangga rumah tok penghulu Marbawi, pagi-pagi buta, dengan bertandakan bunga cempaka berwarna hitam, padahal Mat Kina dan Man Jupri memang sedang tiada di dalam kampung. pun begitu Mat Kina dan Man Jupri sendiri pun selama ini tidak pernah mengaku mereka dari kelompok Chempaka Hitam, hanya andaian orang-orang kampung sahaja. baru kali ini Mat Kina menyebut 'kawan-kawan'nya - pertama kali sangat.

namun yang menjadi berat fikiran orang-orang kampung betapa jika kelompok Chempaka Hitam pun tidak mampu bertahan, bagaimana pula keadaan mereka nanti. rasanya belum ada yang lupa kisah kampung-kampung di sekitar kampung Tok Tenom diserang kumpulan Muka Merah yang mengganas merosakkan rumah-rumah, menyamun harta-benda dan melarikan orang-orang perempuan - macam zaman sebelum datang penjajah. orang-orang kampung ketka itu tidak mampu berbuat apa-apa, menggigil-gigil orang kampung mengenangkan nasib mereka jika kumpulan Muka Merah melanggar kampung Tok Tenom. ketika itilah baru sekalian orang-orang tahu bahawa ada kelompok Chempaka Hitam yang berpusat di kampung Tok Tenom. ada tiga belas orang kanan kumpulan Muka Merah dibunuh oleh kelompok Chempaka HItam. ketuanya sempat lari tapi pasti tidak akan kembali lagi. namun tiada siapa dapat melihat siapa dan bagaimana kelompok Chempaka Hitam merobek-robek kumpulan Muka Merah, kerna semua orang-orang kampung ketika itu sedang sibuk menyorok di bawah dapur dan kolong tangga rumah masing-masing, yang menyorok dalam guni beras pun ada - tapi kali ini kata Mat Kina 'perang'nya akan lebih mengerikan.

"sempat ker nak buat semua tuh Kina?"

"sempat tak sempat kita kena buat jugak! kita kena mula hari ini jugak! kalau ikut aku kita kena mula malam ini juga!" terbeliak mata tok Marbawi. lebih dari separuh orang-orang yang ada menelan air liur, aku pun.

apabila orang kampung merasakan desakan dalam cadangan Mat Kina itu, mulalah suara dengung kembali mengaung memnuhi malam. orang-orang kampung yang semakin resah mula menjerit-jerit melontar berbagai soalan ditujukan pada Mat Kina. sejurus Mat Kina pun jatuh terjelepok duduk di beranda rumah tok penghulu Marbawi. nafasnya tersengal-sengal beriring tubuhnya menggeletar hebat, seperti orang sedang menurun pun ada, macam orang kena rasuk pun ada, atau kata Dol Seman sebelah aku, macam orang masuk hantu. kecohlah buat sementara keadaan di atas beranda. KunWa, anak sulung tok Marbawi, keluar dari dalam rumah dan menghulurkan segeluk air kepada tok Marbawi, yang kemudian mulutnya kumat-kamit membacakan sesuatu dan menghembus-hembus perlahan, sebelum menuangkan air tersebut ke telapak tangan kanannya dan menyapukan air tersebut ke muka Mat Kina. Mat Kina sepertinya tersedar tetapi sepertinya juga terlalu lemah untuk menggerakkan tubuhnya. maka mengangkatlah akan Mat Kina oleh sekalian orang yang ada, mengusung Mat Kina masuk ke dalam rumah tok Marbawi, meninggalkan orang-orang kampung yang heboh dan terpinga-pinga tidak dapat mengetahui apa yang telah, sedang dan akan dilakukan oleh mereka - sepatutnya.

memang dalam kampung Tok Tenom ini bahawa ubat segala penyakit hanyalah segeluk air. masa anak ketiga Tan Bedu sakit cirit-birit dua tiga hari sampai lebik badan budak tuh, tok Marbawi bagi dia minum air kumat-kamit dan hembus itu jugak. elok baik budak itu. padahal ada anak sorang penduduk kampung, tak payah aku sebut namanya sebab kesian nak menyebutkan keangkuhannya mem'bodoh'kan pekerjaan tok Marbawi, ketika mendapat sakit yang sama telah pergi berubat ke doktor di kampung Tok Jala. macam-macam ubat dibagi doktor tapi selang dua hari meninggal dunia jugak budak itu. mungkin bukan pasal ubat atau air kumat-kamit, memang ajal budak itu dah sampai, siapa yang boleh menahan. sama juga dengan apa yang sedang berlaku di kampung Tok Kemala, siapa jugalah agaknya yang boleh menahan kalau memang takdir-Nya bahawa Tok Tenom juga akan menghadap bala. kata tok imam Haji Kursani, bala itu benda yang menjauhkan kita dari Tuhan, kalau berlaku benda buruk tapi menjadikan kita lebih dekat pada Tuhan itu, bukan bala. tapi rahmat yang belum kita fahami. Dol Seman dan KanWu pun ada masa Haji Kursani beri tazkirah lepas solat subuh awal tahun kelmarin. takut pada Tuhan bukan pada makhluk. bencana alam, khianat orang, itu semua makhluk. tawakal saja - tapi kata Dol Seman, dia tetap takut juga mendengar cerita Mat Kina tadi.

"apa kata kita buat dua kumpulan. satu kumpulan siapkan pertahanan kampung dan satu kumpulan lagi kita hantar untuk tolong kawan-kawan Mat Kina bertahan lebih lama," kata Dol Seman tiba-tiba. orang-orang yang di atas beranda kelihatan hairan melihat Dol Seman tiba-tiba menjadi pandai berfikir, aku pun.

maka sekalian orang tua-tua dan pemuda kampung, tinggi dan rendah, duduk rapat-rapat berlaga lutut berbincang di atas beranda rumah tok penghulu Marbawi. wajah tok Marbawi sudah tidak terselindung lagi kekusutan akal dan hatinya. KanWu duduk bersandar di muka pintu, keras dan kaku wajahnya. jelas-jelas tidak mampu menyembunyikan tekanan batin yang ditahannya. entah ketakutan. entah kemarahan. Mat Kina masih etrbaring di tepi tingkap di ruang depan rumah tok Marbawi. entah tidur. tentah pengsan. entah-entah sudah meninggal. tapi masih nampak juga jari-jarinya bergerak-gerak, belum mati lagilah agaknya. tiada siapa merisaukan keadaan Mat Kina melebihi dari kerisauan akan kebenaran ceritanya - sekurang-kurangnya aku rasa begitu.

entah dari mana, datang pula Jalak Kokok menyerongol dari gelap malam di tangga rumah tok Marbawi. dalam ramai-ramai orang yang ada hanya dia seorang saja yang tersengih-sengih, tiada tanda risau, tiada rasa takut, tiada rasa seram. Jalak Kokok adalah anak kepada Tan Belada, yang asal-usul jurai keturunannya dari kampung Tok Kemala, tapi sepanjang hidup Jalak Kokok tidak pernah walau sekalipun dia keluar dari kampung Tok Tenom. bukan dia tidak mahu tapi ibunya, Sur Ketumpi, yang melarangnya. agaknya takut Jalak Kokok pergi tak pulang-pulang lagi seperti Tan Belada yang pergi dan tak kembali sejak sepuluh tahun dulu. namun walaupun tak pulang-pulang, setiap dua-tiga minggu ada sahaja orang yang menyinggahkan perlengkapan dan belanja dapur dan rumah Sur Ketumpi dua beranak. tidak tahulah sama ada memang Tan Belada yang mengirimkannya, kerna orang yang menghantar sendiri pun tak tahu nama yang mengirimkan. maknanya cerita Tan Belada bukanlah macam cerita Bang Toyyib yang tak pulang-pulang kerna mabuk janda sampai anaknya demam mengigau-ngigau - tapi apa yang Jalak Kokok ceritakan lebih menarik lagi.

"aku jumpa bapak aku, Tan Belada!" menyeringai Jalak Kokok menyebut nama bapanya. melopong mulut orang-orang kampung mendengarnya, aku pun.

Tan Belada bukan orang jahat, hanya sedikit nakal tapi lurus orangnya. hanya Sur Ketumpi itu sajalah isterinya. agaknya Jalal Kokok tuh sorang saja anak dia, setakat yang aku tahu sebab takder sapa tahu kemana Tan Belada menghilang sejak Jalal Kokok berumur empat belas tahun. hampir tidak pernah orang mendengar dia bercakap bohong masa dia tinggal di kampung Tok Tenom. kerna itu ramai yang bersimpati padanya ketika dia menghilangkan diri. Tan Belada terpaksa melarikan diri demi keselamatan keluarganya. keadaan waktu itu tidak terkawal lagi dek kerana prejudis orang-orang kampung. Tan Belada sudah tidak punya pilihan lagi. sepatutnya, mengikut kata orang-orang kampung, Tan Belada tidak seharusnya memberitahu perkara sebenar yang berlaku atau mungkin lebih baik Tan Belada mendiamkan diri sahaja, tapi Tan Belada itu orangnya jujur dan dia tidak mampu mendiamkan kebenaran apalagi berbohong apabila dia ditanya bertalu-talu oleh Dol Seman. Jalak Kokok pun begitu juga mewarisi perangai ayahnya - tapi kali ini orang-orang kampung merasa ada yang tidak munasabah dalam cerita Jalak Kokok.

Jalak Kokok hanya ketawa menghadapi tempelak dan jegilan mata yang dibuat-buat seram oleh orang-orang muda yang bertubuh lebih kekar dari tubuhnya yang kurus melidi. hairan juga sekalian orang kampung kerna jika benar perkara yang dirawikan oleh Jalak Kokok dari Tan Belada, sudah semestinya Jalak Kokok merasa ketakutan. bukan cerita main-main yang dicecehkan oleh Jalak Kokok. dan kalau mengikut perkiraan yang disebut oleh Jalak Kokok, perkara itu akan sampai menimpa kampung Tok Tenom dalam tempoh kurang dari seminggu. hari itu adalah hari jumaat, aku ingat lagi sebab khutbah jumaat masa tuh khatib sampaikan pasal hari kiamat. aku perasan ada dua tiga orang mengelap air mata masa khutbah, insaflah agaknya. syukur. kalau menyelami cerita Jalak Kokok tadi, memang bunyinya pun macam tanda-tanda kiamat dah datang - tapi Jalak Kokok kata dia tahu cara menyelesaikan masalah itu.

"biar betul Jalak! gua di Bukit Sinanjang tuh dah berzaman takder orang masuk. aku pun tak berani," tiba-tiba Maswono menyahut sebab rumah dia yang paling dekat dengan tempat yang disebut Jalak Kokok. semua mata tertumpu pada Maswono, aku pun.

bukan mudah Jalak Kokok nak menjelaskan pada sekalian orang kampung yang hanya belajar sains dengan bahasa ibunda tentang apa yang diceritakan oleh bapanya, Tan Belada. mahu dikatakan orang-orang di kampung Tok Kemala sudah meninggal dunia semuanya, belum tentu juga kerna masih brgerak dan berjalan. nak kata jadi zombie, elok pula makan dan minumnya, tiada pulak nak mencari otak macam cerita filem melayu. akan tetapi gerak jalan dan makan minumnya memang tidak pula seperti manusia lagi. mahu dikatakan masuk hantu, mungkin juga, tapi biasanya kalau hantu yang tertinggal dalam badan takkan pula asyik berjalan ke hulu ke hilir, bercakap pun tak boleh. kalau hantu mesti dia berkeroh-keroh macam orang sakit tekak, kalau tidak pun mengilai-ngilai macam anak dara tercucuk jarum - begitulah pengalaman yang sedia ada.

keadaannya juga tak sama macam masa Din Kempai meninggal dunia dulu. dekat seminggu Din Kempai nazak, tapi nazak dia melantak nasi dua-tiga pinggan, mulut sumpah seranah anak bini tak boleh nak diucap lagi. sampai Man Jupri yang sesabar-sabar manusia pun hilang perasaan dibuatnya. melekat penampar Man Jupri kat muka Din Kempai yang kononnya nazak itu. manakan tidak, habis dicarutnya mak-bapak Man Jupri, menyiraplah darah kawan tuh. tak sempat menjamah minum sirap yang disajikan Eton Kecapi. bersembur kolang-kaling dari mulut Din Kempai tergolek sampai ke dinding. bukan calang-calang juga Man Jupri, patutlah orang mengatakan dia tuh ahli kelompok Chempaka Hitam. menampar saja dah sehebat itu. masa itu baru terbuka rahsia, rupanya dah berlobang tengah belakang Din Kempai, dah bukan Din Kempai rupanya. sekejapan Man Jupri menerkam Din Kempai, yang bukan Din Kempai lagi. melolong-lolong suara Eton Kecapi sampai ke tambak. mungkin juga saka macam kes Din Kempai, tapi aku tak yakin pula. kalau saka atau hantu kan boleh dihembus-hembus dan dipicit-picit celah sendi untuk menghalaunya. bukankah Mat Kina dan Man Jupri pun pandai pasal hantu jembalang, sudah tentu tak menjadi masalah dihalaunya - tapi kali ini nampaknya tidak begitu.

kalau itu bukan dan ini pun bukan, apa benda yang sebenarnya yang diceritakan Tan Belada pada Jalak Kokok? tiada siapa berani nak mengusulkan pendapat, bukan tak erani sebenarnya tapi tak tahu. buntu kepala hotak semua orang kampung, baik yang pandai mahupun yang kurang pandai, apalagi yang tak pandai. tetiba aku terdengar suara ketukan, mata aku mencari-cari arah datang bunyi tersebut, dan penglihatan aku berlabuh kepada sesosok tubuh yang duduk bersandar di pintu tanpa berkata apa-apa dari tadi. KanWu menundukkan kepalanya sambil mengetuk-ngetukkan parangnya di atas lantai beranda rumah tok penghulu Marbawi, seolah-olah mendapat ilham dari celahan lelangit. Jalak Kokok masih tetap juga menerangkan benda yang memang aku rasa sampai lapan belas hari pun tak akan ada siapa paham, dengan bersemangat, siap dengan nama-nama saintifik yang aku rasa tiada sorang pun pernah mendengarnya, istilah baru agaknya - tapi menurut Jalak Kokok benda ini bukan benda baru.

"aku tahu benda tuh. aku pernah jumpa. kalau betul kata bapa kau Jalak, aku sanggup pergi mengerjakannya di gua Bukit Sinanjang tuh," tiba-tiba KanWu bersuara. semua orang terkejut. ada yang terkejut betul, ada yang terkejut beruk dan badak, ada juga yang terkejut sebab lega, aku pun.

daerah Bukit Sinanjang, kawasan hutan yang terletak dibahagian baratdaya kampung Tok Tenom ada ceritanya tersendiri. bagi sesetengah orang menyebut namanya sahaja sudah meremangkan bulu tengkuk dan sekalian bulu-bulu yang berkenaan. hampir tidak ada siapa dalam kampung itu dan kampung-kampung yang bersebelahan pernah menerokainya. sesiapa yang memasuki kawasan itu kononnya tidak pernah pulang lagi, termasuklah Tan Belada yang dilihat orang membawa diri ke situ juga sepuluh tahun dulu. maka kerna itu orang-orang kampung sangat terkejut mendengar Jalak Kokok bertemu dengan Tan Belada. ada pernah dikisahkan mengenai Don Sidiq yang pergi ke hutan Bukit Sinanjang ketika mencari bunga lang abadi, dipercayai kelopaknya adalah penawar kepada segala racun berbisa. sepurnama setelah Don Sidiq menghilang, ada disebut orang yang dia pulang menghantarkan bunga tersebut untuk ibunya. namun ibunya sudah meninggal tiga hari selepas dia menghilang. dan kata orang-orang yang bertemunya, Don Sidiq bukanlah sepenuhnya manusia lagi - tapi tidak pula begitu cerita Jalak Kokok tentang Tan Belada.

di kaki Bukit Sinanjang, di celahan hutan yang merimba itulah terdapat sebuah gua seperti yang ceritakan oleh orang-orang tua yang mula-mula membuka kampung Tok Tenom. dalam gua inilah, kononnya, leluhur asal manusia sebelah situ yang kemudiannya berkembang dan berpencar-pencar membuka kampung-kampung yang ada di sekitarnya. menurut hikayat orang-orang tua, awal sebermulanya, ada tiga orang yang mula-mula sampai, jangan ditanya dari mana datangnya kerna akan menjadi cerita yang lebih panjang, dengan duduk di dalam sebuah batu yang besar sebagai mendarat di gua tersebut. ketika terbukanya batu tersebut, adapun batu itu adalah seperti kenderaan yang berisikan tiga makhluk hidup. sehari selepas batu itu mendarat maka batu itu terbuka dan tiga makhluk itu pun keluar tetapi salah seorang dari mereka masuk semula ke dalam batu tersebut. tiada siapa tahu kenapa dan mengapa. dan setelah dia masuk semula, kata orang-orang, batu itu tertutup dan tidak dapat dibuka semula. maka hanya Sinanjang dan Sinduni, yang menjelajah ke serata daerah tersebut setelahnya - hanya yang berdua itu sajalah.

selepas beberapa lama menjelajah kawasan persekitaran bersama-sama, Sinduni mencadangkan supaya mereka membiakkan baka dan keturunan, tapi Sinanjang adalah seorang pemalu dan tidak mahu berkopulasi dengan Sinduni yang telah dikenal dekat, terutama setelah tinggal beberapa lama bersama di dalam batu yang menjadi kenderaan mereka. maka dikisahkan bagaimana mereka bersetuju berpisah mencari jalan masing-masing, dan hanya akan membiak dengan manusia yang mereka temui kelak. setelah beberapa lama menjelajah, tidak diceritakan persis berapa lama mereka terpisah, Sinduni merasakan sesuatu yang mengingatkan dia kepada Sinanjang, maka Sinduni pun kembali mencari Sinanjang. ternyata Sinanjang masih berada di dalam gua tersebut, duduk bersemedi. sepanjang penjelajahannya sebelum itu, Sinduni cukup suka dan selalu memakan sejenis binatang yang tidak bertanduk. ternyata kesukaannya itu mempunyai kesan terhadap wajah dan sifatnya. dan ketika Sinduni kembali ke gua di kaki bukit tersebut Sinanjang tidak mengenali dirinya lagi, malah Sinduni sendiri tidak mengenal wajahnya di riak air. maka berlakulah apa yang ditakdirkan berlaku, Sinanjang pun berkopulasi dengan Sinduni dan mereka pun melahirkan anak-anak yang kemudiannya membuka kampung-kampung yang ada, manakala Sinanjang dan Sinduni tetaplah tinggal di gua tersebut - tidak mereka kemana-mana lagi.

mereka berdua hidup dengan bahagia selama beberapa dekad sehinggalah suatu hari, Sinanjang pulang dari berburu bersama anak-anak yang masih tinggal bersamanya, membawa seekor binatang bertanduk. ternyata takdir akan berlaku pada malam itu mengungkapkan rahsia yang disimpan sekian lama oleh Sinduni. ternyata dalam tubuh binatang bertanduk itu terdapat sejenis hidupan yang bertindak balas dengan bahan yang terdapat dalam tubuh Sinduni dan anak-anaknya. adapun mengikut kisahnya, bahan yang terdapat dalam tubuh Sinduni dan anak-anaknya itu adalah diakibatkan oleh kegemaran mereka memakan binatang yang tidak bertanduk. kurang lebih ia bermaksud bahawa bahan yang ada di dalam binatang tidak bertanduk itu mempunyai elemen yang boleh mengubah kromosom-kromosom gene sesiapa yang mengkosumsinya. ini adalah kenapa Sinanjang sejak dari awal telah melarang Sinduni menyediakan apapun makanan yang mengandungi binatang tidak bertanduk itu. waima kalau memegang binatang itu sekalipun mengikut Sinanjang, harus dibasuh di muara sungai Sinaganaga yang terletak dua hari perjalanan dari kaki Bukit Sinanjang. perubahan genetik yang berlaku tidak hanya akan menyebabkan perubahan fizikal tetapi juga ia mempunyai implikasi terhadap neuron-neuron di bahagian otak, emnyebabkan kekacauan dalam penetapan sifat, kelakuan dan ingatan. perkara ini tidak putus-putus Sinanjang mengingatkan kepada sekalian anak-anaknya. namun tetap saja terdapat anak-anaknya yang nakal tergiur dengan kelembutan dan kegurihan daging binatang tidak bertanduk tersebut - tapi tiada diketahui oleh Sinanjang.

maka usai makan malam berlaukkan binatang bertanduk itu, Sinduni dan sebahagian anak-anak mereka meninggal dunia, seolah-olah dimakan oleh satu hidupan lain dari dalam. apabila Sinanjang bangun pada keesokan harinya, gemparlah dia melihat tubuh Sinduni hanya tinggal tulang, segala isi, kulit dan sekalian bulu telah habis dimakan oleh sejenis hidupan yang penuh mengerumuni tulang belulang. begitulah keadaan yang berlaku pada sebahagian anak-anaknya juga. berkumpullah sekalian yang hidup mengkaji dan meneliti keadaan tersebut. pada waktu itulah terbongkar rahsia bahawa selama ini Sinduni tetap juga menyorok-nyorok menikmati binatang tidak bertanduk itu bersama sebahagian daripada anak-anak yang masih tinggal dengan mereka. dan yang tinggal hanyalah yang menolak untuk memakannya kerna kesetiaan pada kata-kata Sinanjang. kemudiannya Sinanjang menyumpah kawasan daerah bukit tersebut dan siapa sahaja yang memakan binatang tidak bertanduk akan mati, waima hanya melalui kawasan tersebut sahaja boleh terlerai nyawanya. dan sumpahan ini merupakan celaan kepada pemakan binatang tidak bertanduk oleh Sinanjang. dikisahkan juga bahawa di atas Bukit Sinanjang terdapat satu kawasan perkuburan tersembunyi yang menjadi persemadian Sinduni dan anak-anaknya yang meninggal dunia malam tersebut. sedangkan SInanjang pula dikisahkan masih ada bertapa di dalam gua di Bukit Sinanjang sejak hari itu, terlalu lama sehinggakan lumut yang melekat tumbuh di tubuhnya sudah mengeras dan menjadi batu - begitulah kisahnya.

aku tidak pasti apakah binatang tidak bertanduk itu, kerna tiada siapa dalam kampung Tok Tenom tahu pasti binatang apakah itu. namun mengikut ceritanya binatang bertanduk yang dimaksudkan dalam cerita rakyat itu hanya ada di kawasan bukit Sinanjang. diceritakan juga di kawasan Bukit Sinanjang itu terdapat sebuah suku yang tidak pernah meninggalkan daerah tersebut. suku ini tidak dapat dilihat dengan mata kerana kemahiran mereka mengghaibkan diri. sungguh Bukit SInanjang itu penuh misteri dan tiada siapa berani mempersenda apalagi mahi menjelajahinya. tidaklah siapa tahu sama ada segala orang yang hilang selama ini mati kerna dimakan hidup-hidup oleh hidupan dalam binatang bertanduk atau kerna ditangkap oleh suku kaum tersebut. dalam satu cerita yang ditokok-tambah, suku kaum ini dikatakan ganas dan meminum darah manusia. kononnya, darah manusia dapat menyempurnakan kesaktian mereka. namun tiada pula kisah ada orang hilang dari kampung Tok Tenom, kecuali kisah Don Sidiq dan Tan Belada yang tidak pulang-pulang setelah pergi ke Bukit Sinanjang. Dol Seman percaya betul semua cerita-cerita itu - tapi kali ini kata Jalak Kokok hanya itulah satu-satunya jalan untuk menyelamatkan kampung Tok Tenom.

"tapi aku perlu dua orang pembantu," garau suara KanWu sambil menatap tajam kearah aku dan Dol Seman. Dol Seman tergamam, aku pun.

* * *

0 ulasan: