bila anak aku mula tanya psal melayu dan kerajaan melayu, maka beberapa minggu nih aku habiskan masa mengumpul cerita-cerita sejarah. pada kebanyakan org melayu, dia akan fokus dgn kesultanan melaka, merujuk sebagai asal-usul kerajaan melayu yg sebenar. dan aku berpendapat ini hanya separuh benar.
jika mahu disusur dari Melaka, Paduka Seri Maharaja Parameswara itu adalah keturunan dari kerajaan singapura yg dibuka semula oleh moyangnya, Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana, nama asal Sang Nila Utama, setelah mengalahkan Temagi yg memerintah Temasek atas nama kerajaan Siam. Sang Nila Utama ini datangnya dari Bintan yg sebelumnya telah diselamatkan dari Palembang, yg ketika itu adalah pusat pemerintahan Srivijaya yg diserang oleh Majapahit. maka dengan ini diakui bahawa Melaka itu berasal dari kerajaan yg sebelumnya bermula di Bukit Si Guntang. penceritaan ini ditulis hampir lengkap dalam sulalatus salatin.
dari kesultanan melaka ini kemudiannya setelah diserang portugis, sultan diselamatkan ke pahang kemudian ke bintan dan akhirnya meninggal di kampar, sumatera. keturunan sultan dari kampar ini yg dijemput pulang ke perak dan johor, memerintah sehinggalah tragedi sultan mahmud mangkat dijulang, yg memulakan sejarah baru pemerintahan raja bendahara dan temenggung di tanah melayu. yg kemudiannya memperlihatkan campurtangan kuasa asing bugis, minang, dan penjajah barat.
namun menjadi pertanyaan ialah kerajaan awal sriwijaya ini hanya bermula sekitar abad ke-7. padahal penemuan arkeologi menunjukkan keberadaan tamadun kerajaan yg lebih awal di Gangga Negara dan Langkasuka, yg disebut Kedah Tua. ini satu bahagian yg jarang disebut, kerna menganggap Hikayat Merong Mahawangsa terlalu penuh dgn mitos dan tahyul.
menelusuri kerajaan awal, aku menemukan sebuah kerajaan yg dilupakan, Tambralinga, yg dikatakan wujud sekitar abad ke-6 dan tidak disebut lagi setelah abad ke-7. yg dicatatkan ialah kerajaan Siam yg diakui oleh kerajaan Majapahit sekitar tahun 1365, yg berpusat di Nakorn Sri Dharmaraj. kerajaan Tambralinga ini diceritakan berpusat di Nagara Sri Dhamaraja dan dikelilingi oleh 12 negeri, dari pangkal segenting kra hinggalah ke sebahagian besar semenanjung melayu, yg dikenali sebagai kota Naksat; chumnoporn, thatong, kraburi, mardelong, patani, krabi, telong, terang, menara, keddah, kalatan dan gelanggi. mungkin inilah kerajaan Ligor yg disebut2. dan mungkin kerajaan inilah yg dirujuk dengan nama kerajaan Siam, bukan kerajaan Thai.
merentasi zaman mengenali seawal kerajaan Funan yg wujud sekitar tahun 68, yg memperlihatkan empayarnya yg meliputi keseluruhan asia tenggara, berjiran dengan kerajaan Pagan dan Champa, diceritakan ketika perang Pallava, Funan dipecahkan oleh kerajaan India tersebut sekitar abad ke-6. dan ini memperlihatkan kewujudan kerajaan baru seperti Ligor, Chenla dan Lavo.
dari kerajaan Chenla diteruskan kepada kerajaan Khmer, yg sebahagian dari empayarnya kemudian bernaung dgn kerajaan Lavo dan Champa. dan pada sekitar abad inilah wujudnya kerajaan Sriwijaya, yg dikatakan mengambil putera kerajaan India sebagai rajanya. manakala kerajaan Ligor pula bernaung kemudiannya di bawah dinasti Sukothai dan Ayutthaya, yg merupakan kelanjutan dari kerajaan Lavo. maka inilah yg berlaku sebelum datangnya penjajah dari barat yg membahagi2kan sempadan sesama mereka.
hampir saja aku keliru berkenaan keserabutan utk menata lintas masa utk mengatur sususan kerajaan2 lama melayu hinggalah aku menyedari bahawa yg kita ceritakan ini adalah asal-usul raja melayu, hanya sebahagian dari tamadun melayu itu sendiri. yg menjadi tanda-tanya adalah sekitar persoalan siapa dua gergasi yg mengangkat merong mahawangsa menjadi raja dan mengapa demang lebar daun beriya2 mahu sang saperba menjadi rajanya (?). apa sebenarnya fungsi raja pada org melayu, dan siapa sebenarnya yg menjalankan pentadbiran kerajaan2 tanah melayu (?).
hipotesis pra-matang aku berpendapat bahawa org melayu mempunyai sistem pentadbiran sendiri ala republik, kerana sebelum raja2 ini diangkat telah wujud penghulu dan org kaya2 yg mentadbir daerah tersebut. dan tindakan mengangkat raja atau bernaung pada raja2 empayar besar bukan menunjukkan penaklukan terhadap daerah tersebut, melainkan merupakan satu politik diplomasi org melayu membuat hubungan antarabangsa demi keselamatan dan kemakmuran; politik dan ekonomi. kerna itu raja-raja melayu adalah satu keperluan buat org melayu, dianggap memerintah namun terdapat dlm sistem itu penasihat2 yg lebih mengetahui keperluan dan kepentingan org melayu sendiri.
mungkin ini yg menyebabkan org2 melayu sendiri bangkit mempertahankan raja-raja melayu ketika inggeris mahu menubuhkan malayan union, padahal jika benar raja2 itu yg berkuasa penuh mengapa tidak raja2 melayu sendiri yg turun mencemar duli mengetuai bantahan tersebut. begitu juga hal yg berlaku dlm hampir seluruh kisah pemberontakan, bukan raja yg akan berada di depan. begitu juga halnya ketika setiap kali negeri diserang musuh, raja2 akan diselamatkan oleh org melayu. bukan kerna raja itu penakut, tetapi kerna ada kelompok dikalangan org melayu yg mmg ditugaskan menjaga raja2 ini untuk memastikan survival org melayu sendiri.
persoalannya siapakah kelompok ini? adakah kelompok ini juga yg bertanggungjawab mencipta segala macam mitos dlm sejarah melayu? dgn tujuan menutup sebahagian perkara yg harus dirahsiakan?
7 ulasan:
http://sejarahrealitinagarakedah.blogspot.com/
http://www.naim-firdausi.blogspot.com/
Raja-Raja Melayu sekelian adalah Berhala-berhala yang syirik dan kufur – Quran 33:36 - kerana :
1. Mengikut Perkara 39 Perlembagaan Malaysia, Agong dan Raja-Raja Melayu adalah Berhala-berhala kerana mereka adalah berkuasa dan berdaulat ke atas manusia – Quran 4:53, padahal Allah sahaja adalah Raja yang berdaulat ke atas seluruh umat manusia – Quran 3:26;
2. Mengikut Perkara 44 Perlembagaan Malaysia, Agong dan Raja-Raja Melayu adalah Berhala-berhala kerana mereka membuat undang-undang manusia – Quran 16:116 padahal Allah sahaja yang berhak untuk mmbuat undang-undang untuk manusia – Quran 12:40,6:57;
3. Mengikut Perkara 43 Perlembagaan Malaysia, Agong dan Raja-Raja Melayu adalah Berhala-berhala kerana mereka menjalan dan menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas seluruh umat manusia – padahal Allah sahaja yang berhak untuk menjalan dan menguat kuasakan undang-undang Allah ke atas seluruh umat manusia – Quran 5:48, 49;
4. Mengikut Perkara 121 Perlembagaan Malaysia, Agong dan Raja-Raja Melayu adalah Berhala-berhala kerana mereka menghukum manusia dengan undang-undang manusia – Quran 5:44, 45, 47 padahal Allah sahaja yang berhak untuk menghukum manusia dengan undang-undang Allah ke atas seluruh umat manusia – Quran 5:48, 49;
5. Mengikut perkara-perkara 39, 44, 43 dan 121 Perlembagaan Malaysia, Agong dan Raja-Raja Melayu adalah Berhala-berhala yang disembah oleh manusia kerana undang-undang yang dibuat dan dikuat kuasakan oleh mereka ke atas umat manusia adalah ditaati dan dipatuhi manusia – Quran 9:31;
6. Mengikut perkara-perkara 39, 44, 43 dan 121 Perlembagaan Malaysia, apabila manusia menjadi para penyembah manusia, iaitu mereka sembah Raja-Raja Melayu kita sebagai Berhala-berhala yang layak disembah, mereka ini adalah para hamba kepada manusia, iaitu para hamba kepada Berhala-berhala (Raja-Raja Melayu) dan tidak menjadi para hamba kepada Allah kerana mereka beribadat kepada manusia, manakala Raja-Raja Melayu kita adalah Berhala-berhala kerana mereka menghamba abdikan manusia kepada kekuasaan mereka, iaitu manusia beribadat kepada mereka (Berhala-berhala).
2. TAKFIR adalah perintah dan tuntutan kalimah Laalaahallallah ke atas kita yang terdiri daripada sikap dan tindakan-tindakan kita terhadap Sultan Kelantan dan Raja-Raja Melayu kita seperti berikut :
1. Kita hendaklah mengakui dan mengisytiharkan bahawa Raja-Raja Melayu kita adalah Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 33:36, 4:60, 15:97, 5:64);
2. Kita tidak boleh mengamalkan sistem politik Malaysia yang mewujud dan menjadikan Raja-Raja Melayu kita sebagai Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 16:36);
3. Kita hendaklah menjauhkan diri kita serta memisah dan mengasingkan diri kita dpd sistem politik yang mewujudkan Raja-Raja Melayu sebagai Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 60:4);
4. Kita hendaklah menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadap Raja-Raja Melayu kerana mereka adalah Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 4:60, 60:4);
5. Kita hendaklah memusuhi dan membenci terhadap Raja-Raja Melayu kerana mereka adalah Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 60:4);
6. Kita tidak akan berkompromi sedikitpun dgn Raja-Raja Melayu kerana mereka adalah Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 109:1-6);
7. Kita hendaklah berkonfrantrasi secara terbuka dgn Raja-Raja Melayu kerana mereka adalah Berhala-berhala yang syirik dan kufur (Quran 7:195).
apa yg ko merepek nie betul ... dlm AQ ada sebut pemimpin ?
sapa dikalangan itu
ulu amri ulu azmi ?
jng semua bantai AQ jika tak ada yg boleh memimpin rakyat jelata ..
AQ itu pentujuk dan panduan kehidupan sahaja ... ikutlah yg mana mampu ...
Itu sejarah laa bila agama sampai amalkan jala yang baik apa yg shirikya raja arab saudi ok lak raja jugak pikir sikit
Berhala kepala bapak kau. Mengarut. Kita anggap raja sebagai ketua, bukan tuhan yang kita sembah. Manusia tak boleh gubal undang2? Habis JPJ pun berhala la? Punya la bodoh kau ni.
Aduh kepandaian melebihi kebodohan
Post a Comment