Tuesday, March 8, 2011

Sang Pertapa Gunung Ledang

Posted by usoPkuChai On 9:25 AM 1 comment


I.

ada bunyi yg berbeza di antara desiran daun2 dan kicauan burung2 kecil yg biasa. bunyi ini berlainan. bunyi nafas yg berat menghambat. perlahan dia membuka matanya, keluar dari meditasi yg entah sudah berapa lama. satu sosok berbaju hitam duduk di sebelahnya. tak kedengaran pun sebelumnya bunyi tapak kaki memijak daun2 kering atau ranting kayu.

"dah lama sampai?" tegur sang pertapa.

"dah lama kat sini?" tanya si baju hitam kembali. baris2 gigi putih yg memerah dengan air sirih menghiasi senyumannya.

semalam dia sudah berjumpa dgn si baju hitam ini dipersimpangan denai ketika dia mendaki. agak lama juga mereka bersembang. dia sempat menceritakan perihal niatnya mahu mencari tempat yg sesuai utk bertapa di puncak Gunung Ledang.

"apa yg kau cari sebenarnya?"

"seseorang yg boleh menunjukkan aku jalan yg sudah lama terhijab, jalan ke alam kayangan," sang pertapa memberi penjelasan.

"kau gila! mana ada alam kayangan. tuh kan mitos org melayu dari zaman hindu dulu. bertahun aku kat atas nih, mana ada org kat atas nih? jin dgn hantu adalah. kau kena tipu nanti," si baju hitam menasihati sang pertapa.

"tak apa lah. aku cuba dulu," sang pertapa mahu menutup perdebatan, tidak mahu mengulangi lagi seperti yg terlah berlaku semalam di simpang denai. si baju hitam ini tidak akan mengalah walau apapun rasionalnya.

si baju hitam memancutkan air sireh dari hujung bibirnya yg dimuncungkan ke arah kirinya. sang pertapa mulai merasa tidak selesa dan terganggu. bahasa tubuhnya segera difahami oleh si baju hitam.

"terpulang pada kau lah. nanti kalau ada yg datang kau kirim salam aku kat dia," kata si baju hitam sambil tertawa.

sang pertapa menarik nafas panjang menyabarkan dirinya. moga2 si baju hitam ini tidak datang lagi mengganggu pertapaannya.

II.

hari ini adalah hari ke tujuh sang pertapa tinggal di puncak Gunung Ledang. setiap kali selepas solat asar dia pasti diziarahi oleh si baju hitam yg berusaha mematahkan semangatnya. dia sendiri tidak tahu mengapa si baju hitam beriya2 mahu dia membatalkan niatnya. dia juga masih belum tahu siapa si baju hitam itu selain dari kerjanya mencari akar kayu di hutan ledang ini. tapi hari ini belum nampak kelibat si baju hitam.

sang pertapa duduk di atas sebuah batu besar di pinggir sungai dan mula bertafakur. dia telah mencapai ultra-somnambulisme yg sempurna semalam. dia sudah mampu mewujudkan apa sahaja yg dimahukannya. dan semuanya bukan sekadar ilusi tetapi nyata.

malah pagi tadi dia mampu memindahkan batu besar yg didudukinya dari tengah hutan hanya dengan menggunakan daya kinestik yg dialurkan dari kekuatan dan kedalaman fokusnya. walaupun bukan itu yg dicarinya, namun tetap juga dia berlatih dan terus melatih fokusnya yg beriring zikir2 yg diajar oleh arwah datuknya.

cuaca mulai meredup, awan mendung hujan berarak ke timur, angin meniup kuat pohon2 di sekelilingnya. sang pertapa tetap duduk berzikir dan bertafakur. semakin dalam. menyerap segala aura dan semangat. seolah diri terperinya sudah sebati dgn alam. mempasrahkan apa sahaja yg datang dan berlaku.

si baju hitam tidak muncul2 juga hari itu.

dia berjalan kembali ke gua kecil yg ditempatinya. hujan sangat lebat namun dia tidak kelihatan basah. air dingin yg turun dari langit itu seolah tidak menyentuh tubuhnya. hanya meleleh turun seolah ada selapisan penebat air yg meliputi sekujur tubuh sang pertapa.

terlihat di muka pintu guanya seorg pemuda berbaju kuning. mungkin menumpang berteduh. namun semakin sang pertapa mendekatinya, terasa olehnya satu aura yg kuat. dan tahulah dia bahawa si pemuda berbaju kuning ini bukan calang2 org, atau mungkin juga bukan org. maka dia pun memberi salam sebelum bersalaman dan duduk di samping pemuda tersebut.

"dari mana?" tanya sang pertapa.

"buat apa malam2 kat sini?" tanya pemuda berbaju kuning.

dua pasang mata bertentangan buat beberapa ketika. masing2 hanya duduk membatukan diri, seolah komukasi yg wujud antara mereka bukan lagi verbal kerna tiada kedengaran bunyi suara lain dari kedua2 bibir. hanya melalui telepati.

sang pertapa merasa sukar untuk menembusi minda pemuda tersebut. sebaliknya merasa dirinya sedang dijelajahi oleh sesuatu. semua perjalanannya dan segala suatu yg dilaluinya di gunung tahan, gunung korbu, gunung yong belar, gunung berembun. gunung tok nenek, gunung bintang, gunung semangkok. gunung tiga negeri, gunung jerai, gunung perlis, gunung raya, gunung angsi, gunung berinchang, dalam pendakian tujuh puluh satu gunung dan bukit di tanah melayu tergambar dalam pandangannya.

"aku juga mencari perkara yg sama, dan aku telah hampir menemuinya," ujar pemuda berbaju kuning itu.

"mahukah kau menunjukkan jalannya kepadaku?" rayu sang pertapa.

"dengan satu syarat!"

III.

langit kembali gelap. petir sabung-menyabung. pokok2 merunduk dibantai angin kencang. sang pertapa tetap tegak berdiri dalam kedudukan qiyam di kelilingi empat pemuda yg lengkap berbaju melayu yg sedang membuka tapak dan langkah. sang pertapa memfokuskan fikirannya dan memantau pergerakan keempat2 pemuda itu dgn mata hatinya.

seiring dengan melodi guruh yg berdentum, keempat2 pemuda menyerang sang pertapa dgn serangan tapak harimau. sang pertapa dgn pantas mencapai selendang di bahunya dan menebar mengelilinginya membidas serangan hebat tersebut dgn sauk awang bodoh sambil melepaskan serangan serbuk beracun. keempat pemuda tersebut terus menerus menyerang dengan berbagai buah pukulan yg ditepis sang pertapa.

"hentikan!"

tiba2 kedengaran satu suara umpama halilintar membelah bumi. sekujur petir memburam. hanya kelihatan pancaran kilat2 bersahutan di celah2 awan hitam. keempat2 pemuda itu menghentikan serangan mereka. sang pertapa memandang tajam ke arah datangnya suara tersebut. sekoyong pemuda itu melompat melayang ke hadapan sang pertapa. keempat2 pemuda tadi langsung bergabung bersamanya.

"apa yg kau cari itu sangat bahaya dan boleh menyesatkan,"

kemudian dia menoleh kepada pemuda di sebelah kanannya yg menunduk menggumam dgn rasa dipersalahkan dan berkata, "sudahlah jebat, setiap manusia mempunyai hak terhadap pilihannya sendiri. jgn diulang lagi apa yg pernah berlaku."

dalam satu kelipan mata, kelima2 pemuda itu menghilang dan alam kembali cerah, seolah tiada apa2 yg berlaku. sang pertapa beristighafar. butir2 peluh membasahi tubuhnya. dia terduduk lesu, hampir seluruh tenaganya terkuras dalam pertempuran tadi.

terbetik dalam hatinya, "tuah?"

IV.

sudah tiga petang si baju hitam tidak muncul. pada petang keempat, tepat setelah sang pertapa menyempurnakan solat asar. si baju hitam berada di sebelah kanannya. bersila menyunggingkan senyumannya sambil mengunyah sireh tanpa berkata apa2. sang pertapa tidak mengendahkan kehadirannya dan meneruskan dgn amalan zikirnya.

usai sang pertapa berdoa, si baju hitam menepuk bahunya.

"ada sesiapa datang?"

"bukan urusanmu," balas sang pertapa pendek.

"semua yg berlaku di atas puncak gunung ini adalah urusanku. kau memang betul2 degil dan keras hati. kalau kau benar2 mahu tahu ikuti aku," balas si baju hitam tertawa sambil melaju ke arah barat.

"itu pun kalau kau benar2 sudah cukup sakti untuk mengejarku," suara si baju hitam sudah menjauh dan berbalam2 dgn suara tawanya.

sang pertapa melayangkan dirinya dalam usaha menyaingi gesit langkah si baju hitam. menyatukan ajian sapu angin dan ilmu gerak bayang yg sudah disempurnakannya sejak dua tahun lalu ketika bersemedi di Gunung Jerai. namun tetap saja si baju hitam berada jauh di hadapannya. dalam samar2 senja itu dia dapat melihat jelas si baju hitam berlari separuh terbang dgn dua sayap hitam yg besar muncul di belakangnya.

maka diketahuilah dengan serta-merta oleh sang pertapa bahawa si baju hitam itu adalah siluman naga yg menjaga Gunung Ledang. menurut kisah yg didengarnya dari tok batin di beberapa gunung yg diziarahinya, ada siluman naga yg menjaga kunci pembuka pintu dimensi penyambung dua alam, bumi dan kayangan. dan hanya pintu itulah satu2nya yg masih wujud setelah kayangan terhijab akibat dari perang wata; perang saudara antara dua dewa kembar.

sang pertapa dan si baju hitam saling berkejaran hinggalah sebuah air terjun yg deras. si baju hitam terus melayang menembusi air terjun tersebut, diikuti oleh sang pertapa. sang pertapa menyeru mantera rajawali mencoba membuka tabir air terjun namun gagal dan dia terhempas ke dalam deras air dan tenggelam di dasar sungai.

si baju hitam tertawa lagi.

V.

sang pertapa membuka mata dan melihat si baju kuning sedang bertafakur menghadap dirinya yg terbaring. sang pertapa merasakan aliran panas menghangatkan saluran darahnya. dia bingkas bangun dan duduk. si baju kuning masih tetap dalam tafakurnya.

"adakah kau sudah menemukannya?"

sang pertapa menoleh ke arah si baju kuning yg masih kyusu'. malam itu bulan terang. sepertinya tiada angin yg bertiup. baru disedari sang pertapa bahawa dia sudah terhanyut jauh ke hilir dari kawasan air terjun. mungkin pemuda ini yg menyelamatkannya.

"adakah kau sudah menemuinya?"

sang pertapa mendengar soalan itu lagi bergaung dlm kepalanya. tiba2 dia merasa seperti tenggoroknya dicekik. dia berusaha mengawal dirinya dan mengatur nafasnya kembali dgn lebih teratur.

menarik nafas dengan panjang.

menghembus keluar perlahan2.

namun tetap saja dia merasa tidak mampu bernafas. terasa seperti tiada angin yg dapat dihirupnya. seolah berada dalam vakum.

"adakah kau sudah menemukannya?"

sang pertapa hanya mampu menganggukkan kepalanya. si baju kuning membuka kelopak matanya. sang pertapa beru merasakan udara segar kembali memenuhi paru-parunya. dengan termengah2 dia kembali menyambut nyawanya.

menarik nafas dengan panjang.

menghembus keluar perlahan2.

"tunjukkan padaku!"

sekoyong2 sang pertapa merasa kedua bahunya disambar kuku binatang yg sangat besar dan dibawa terbang membelah malam menelusuri sepanjang sungai. bayangan air terjun senja tadi muncul di fikirannya. entah mengapa segala ilmunya menjadi hambar apabila berhampiran dengan si baju kuning. dia hanya mampu mempasrahkan dirinya ketika menengadah ke atas menyedari bahawa si baju kuning itu adalah siluman rajawali gergasi.

mungkinkah si baju kuning ini yg disebut dlm lagenda hutan sebagai sang garuda yg tersingkir dari kayangan akibat dari kerakusannya mengatur kuasa antara manusia di bumi, dan disumpah akan bersendiri tanpa pasangan dan keturunan buat selama-lamanya. kata org2 hutan, sang garuda ini telah dari zaman berzaman memburu sang naga yg memegang kunci ke alam bawah. alam bawah ini adalah alam arwah yg merupakan persimpangan antara bumi dan kayangan. disinilah terletaknya segala rahsia kehidupan. dan itulah juga tujuan pencarian sang pertapa.

anehnya semakin jauh menyusuri sungai itu tidak juga kelihatan bayangan air terjun. siluman rajawali sepertinya sudah mulai tidak sabar. dan mereka turun mendarat di penghujung sungai. airnya menghilang ke celahan sebuah batu besar. si baju kuning melancarkan bebola api ke arah batu tersebut yg meledak dgn bunyi letupan yg sangat dahsyat. hampir saja sang pertapa pengsan mendengarnya. namun batu itu masih tetap utuh tidak terguris.

VI.

lima ekor harimau muncul dari belakang batu tersebut. harimau yg berbulu putih menaiki batu tersebut sambil mengaum dgn suara seperti halilintar. empat ekor lagi menderam dgn suara yg sangat mengerikan. siluman rajawali yg sudah berubah bentuk kembali menjadi pemuda berbaju kuning tegap berdiri tanpa sedikit pun menunjukkan aura takut. sang pertapa masih terjelepuk agak jauh dari si baju kuning.

"kamu berlima bukan tandinganku!" sergah si baju kuning.

malah sang harimau lima bersaudara langsung menyerang si baju kuning dengan ganas. berlakulah pertempuran yg sangat sengit. sang pertapa hanya mampu menyaksikan pertarungan para siluman itu tanpa mampu berbuat apa2. tubuhnya seolah terkunci oleh suatu kuasa ghaib.

si baju kuning mengibaskan ajian mayang gesit melambungkan tiga ekor harimau terhempas ke dalam air. sang harimau putih menggunakan buah sundang lipas berjaya melukakan si baju kuning. bulu2 burung berterbangan di sekitar arena pertempuran itu. si baju kuning berubah bentuk menjadi rajawali gergasi terbang ke udara sambil melepaskan sebuah lagi bola api.

tiba2 entah dari mana muncul seekor naga menyambar sang rajawali di angkasa. keduanya bergelut dalam satu pertarungan yg menyaksikan pekikan dan api sambar menyambar, sebelum keduanya jatuh jauh di celah hutan. siluman harimau lima bersaudara bingkas berhamburan ke arah jatuhnya kedua2 petarung hebat tersebut.

sang pertapa hanya mampu memandang, seluruh tubuhnya tidak mampu bergerak, seakan terpaku ke bumi. dia memejamkan matanya dan mengumpulkan sisa2 tenaga yg masih dirasakannya, sambil mulutnya terus-menerus menuturkan asma buju panglima sebagai upaya melepaskan ajian paku bumi yg membungkamnya tidak berkutik.

jauh di sebelah hutan yg satu lagi, sang pertapa mendengar bunyi dentuman dan pekikan, bumi terasa bergoncang seolah dilanda gempa bumi dengan hawa panas sepertinya ada gunung berapi yg baru meletus. jika begini hebatnya pertempuran antara sang penjaga, bagaimana agaknya keadaan waktu terjadinya perang wata. bumi seakan dijenguk kiamat.

tenaga dalam sang pertapa terkuras habis. raganya seakan hanya timbunan daging yg melekat antara tulang2 berbungkus kulit. tidak ada apa lagi yg mampu dilakukannya. di celah bunyi suara yg mengerikan pandangan sang pertapa menjadi gelap.

VII.

hujan gerimis yg membasahi wajah sang pertapa mengejutkannya. sayup2 didengarnya azan subuh. hari ini adalah hari yg ke empat belas dia berada di puncak Gunung Ledang. kelesuan masih membekas di tubuhnya. dia merangkak ke arah sungai utk mengambil wudhu'. subuh itu wiridnya lebih panjang dari biasanya. setiap patah zikir yg dialunnya seakan menyerap ke dalam tubuhnya, menjalar ke setiap urat nadinya.

ketika mentari mulai timbul menyuluh puncak Gunung Ledang, sang pertapa terdengar bunyi air terjun. bunyi itu datang dari arah timur tidak jauh dari tempatnya. dia tahu persis itulah yg dicarinya semalam. itulah jalan pintu ke alam bawah, yg dapat membawanya kepada rahsia kehidupan.

sang pertapa menggagahkan tubuhnya untuk bergerak. sang pertapa sudah puas dengan pengalaman empat belas hari itu. dia tahu dia tidak memerlukan apa yg dimahukannya. segala rahsia yg dicarinya itu ternyata ada dalam dirinya. dia melangkah menelusuri denai menuruni Gunung Ledang.

dari jauh, kedengaran suara tawa. semakin sayup. suara tawa itu tetap menggetar gegendang telinganya sewaktu dia sudah berada di kaki Gunung Ledang. tawa itu masih bergaung dalam kepalanya ketika dia membaca suratkhabar hari itu di atas bas, mengenai berita kebakaran hutan yg berlaku di Gunung Ledang, di dalam perjalanan pulang menuju kampungnya.

###

(photo courtesy of KEMEGA 's blog)